BE creative

Darmowe / Free

Żurawie – harmonia pastelowych barw

Żurawie lecące nad trzcinami / flying cranesSzukając pomysłów do wykonywanej pracy warto przeglądać zgromadzone wcześniej zdjęcia (także te znalezione w Internecie). Nawet jeżeli ich jakość nie jest najwyższa mają one szansę rozbudzić naszą wyobraźnię. Zdjęcia żurawi na trzcinowisku prezentowane w artykule stanowić mogą doskonałą inspirację kolorystyczną dla prac o spokojnym, stonowanym, a nawet nieco sentymentalnym nastroju.

Zdjęcie żerujących żurawi / cranes

Niski kontrast

Zarówno mniejsze, jak i większe zdjęcie pozbawione są niemal całkowicie barw skrajnie jasnych i skrajnie ciemnych. Większość odcieni mieści się pośrodku rozpiętości tonalnej. Kontrast jest więc niski, brak towarzyszących mu napięć w odbiorze fotografii.

Pastelowe kolory

Paleta barw ogranicza się do kolorów pastelowych, do czego dopasowują się nawet ciemne sylwetki drzew na większej fotografii. Obrazy są tak ograniczone barwnie, że wyglądają na niemal monochromatyczne. Uschnięte trzciny i trawy bogate są jednak w wiele odcieni beżów i delikatnych złamanych różów, wzbogacających kompozycję.

Harmonia barw

Na zdjęciach brak nie tylko wspomnianych kontrastów tonalnych, ale również barwnych. Wszystkie kolory zdają się doskonale do siebie pasować, co daje wrażenie spokoju i harmonii.

High-Key

Uzyskany jest efekt bliski High-Key. Znaczna przewaga jasnych tonów, rozjaśnionych i pastelowych barw uatrakcyjnia obrazy i pozwala wyrazić delikatny, eteryczny charakter sceny.

Rozproszone światło

Wiele z powyższych efektów uzyskane zostało dzięki wykonaniu zdjęć w rozproszonym świetle mglistego poranka. Kolory podkreślone zostały również przez wczesnowiosenne, marcowe słońce. Wilgotne powietrze i nisko padające światło rozmyły obraz i nadały mu odrobinę chłodną tonację.

Kompozycja

W prezentowanych pracach również układ przedstawionych elementów podkreśla delikatny i spokojny klimat sceny. Poziome, wyraźne  pasy trzcin określają kompozycję obu zdjęć. Rytm drobnych pionowych, lekko rozmytych łodyg tylko podkreśla ten horyzontalny układ, podobnie jak poszczególne litery podkreślają układ linijek tekstu. W obu ujęciach panuje również niemal niczym niezaburzona symetria, a same ptaki znajdują się w ważnych punktach kompozycji. Nawet formaty fotografii: kwadrat i bliski kwadratowi poziomy prostokąt wspomagają uzyskany efekt.

Nastrój

Korzystając z prezentowanych zdjęć można kierować się przede wszystkim uzyskanym dzięki kolorystyce i kompozycji nastrojem. Jeżeli wykonywana przez nas praca powinna odzwierciedlać podobny klimat, możemy wykorzystać wymienione wyżej efekty.

Nastrój zdjęcia:

  • spokój
  • cisza
  • bezpieczeństwo
  • nostalgia
  • wolno płynący czas
  • harmonia
  • delikatność

Zastosowanie

Jeżeli odpowiada nam charakter pracy, warto przyjrzeć się dokładniej zastosowanym w niej kolorom. Dla swoich celów warto stworzyć paletę barw danego obrazu.

paleta zdjęciaW pierwszej kolejności skorzystałam z tworzonej przez program Corel Painter palety kolorów: Color Sets > New Color Set from Image. Oczywiście taką paletę kolorów można uzyskać przy pomocy innego dowolnego narzędzia (np. Gimp lub Photoshop).

Uproszczona paleta barwPo przyjrzeniu się wygenerowanym przez program kolorom zdjęcia, stworzyłam swoją własną uproszczoną paletę. Korzystając z tych 12 wybranych kolorów można tworzyć prace o zharmonizowanej i spokojnej tonacji. Jako przykładem posłużyłam się projektem powtarzalnych wzorów. Najpierw wykonałam pojedyncze "kafle", a następnie dwa z nich powieliłam. Powstały w ten sposób dwa delikatne wzory w pastelowych odcieniach.

powtarzalny wzór / repetitive patternpowtarzalny wzór / repetitive patternpowtarzalny wzór / repetitive patternpowtarzalny wzór / repetitive pattern

powtórzony wzór / repeated patternpowtórzony wzór / repeated pattern

Warianty

Poniżej zamieszczam dwie fotografie wykonane tego samego dnia, lecz kilka godzin później. Choć trzciny i uschnięte trawy tu również stanowią ważny element kompozycji, to jednak ze względu na inne ujęcia oraz zmieniające się światło oba zdjęcia mają już inny charakter.

zamglone trzcinowisko / misty reed

Większe obszary ciemnych tonów oraz znaczna ilość zielonych i brunatnych barw przy dość słabym oświetleniu dają raczej ponure wrażenie. Potęguje je jeszcze niesymetrycznie umieszczona kępa drzew na horyzoncie, dodając do i tak smutnego widoku poczucie osamotnienia i pustki.

ptaki nad trzcinami / birds flying over the reeds

Ostatnie zdjęcie wykonane godzinę później jest już oświetlone nieco inaczej. Znikł ponury i wilgotny nastrój, barwy stały się czystsze. Niebo jest co prawda nadal szarawe, jednak stado dynamicznie lecących ptaków nadaje obrazowi więcej życia i odrobinę radości.

joomla template